Auris College Goes Aurislogo

Medezeggenschap

Medezeggenschap
De medezeggenschap binnen Auris is als volgt geregeld.

  • Er is één Medezeggenschapsraad (MR) voor alle scholen en ambulante diensten van Auris Onderwijs.
  • Er is een deelraad op regioniveau.

Medezeggenschapsraad
Deze Auris-brede raad (MR) stemt in of adviseert over plannen en beleid dat voor héél Auris Onderwijs geldt. In deze MR zijn vijf zetels voor ouders en vijf zetels voor medewerkers. Voor de ouderzetels  wordt één ouder gekozen door en uit de ouders van leerlingen met begeleiding (ambulante dienstverlening) van de instelling. De MR vergadert meerdere keren per jaar en overlegt met de Raad van Bestuur.

Deelraad
De Deelraad is een regionale raad. Zij stemt in of adviseert over de plannen en het beleid van de regio waar de school of ambulante dienst onderdeel van is. Vanuit elke locatie kan één ouder worden gekozen. Voor één van de  ouderzetels  wordt één ouder gekozen door en uit de ouders van leerlingen met begeleiding (ambulante dienstverlening) van de instelling. De medewerkers hebben een aanstelling op regioniveau en kunnen zich verkiesbaar stellen. De Deelraad vergadert meerdere keren per jaar met elkaar en overlegt met de regiodirectie.

Op elke locatie wordt een Locatieraad ingericht. Omvang en samenstelling wordt door de directie in samenspraak met de locatie  vastgesteld. De Locatieraad bespreekt locatieaangelegenheden die gericht zijn op ouders en leerlingen en adviseert de Deelraad en eventueel de MR. De onderwerpen die besproken worden in de Locatieraad hebben direct te maken met ouders en leerlingen. Een nauwe samenwerking tussen de Locatieraad en de Ouderraad, Oudervereniging of Oudercommissie ligt voor de hand. Dit wordt in overleg met de directie vormgegeven.

Wilt u contact met de Medezeggenschapsraad, de Deelraad of de Locatieraad? Op de website van de school (onze medewerkers/raden en vertrouwenspersonen) vindt u wie u hiervoor kunt benaderen.

  • Communicatief redzaam
  • Communicatief redzaam

    Communicatie met volwassenen, met leeftijdgenoten en later met collega's en je leidinggevende wordt op het Auris College Goes aangeleerd. Deze vaardigheden ontwikkelen zich bij onze leerlingen niet als vanzelf. Het vak 'communicatieve redzaamheid' staat daarom op het rooster van alle leerlingen.

  • Sociaal gedrag
  • Sociaal gedrag

    Sociaal gedrag ontwikkelt zich bij onze leerlingen niet vanzelf. Voor jezelf opkomen, op een goede manier met anderen omgaan leren wij de leerlingen aan bij het vak 'sociaal gedrag'.

  • Zelfstandigheid
  • Zelfstandigheid

    Je werk kunnen plannen, je school- en/of werkspullen organiseren, vervolgstappen kunnen zetten. Heel belangrijk om na het Auris College Goes aan het werk te kunnen komen en blijven. Deze zaken zijn ook belangrijk om de stap naar vervolgonderwijs te kunnen maken. Leerlingen kunnen zich deze vaardigheden eigen maken in het vak 'leren leren'.

  • Autonomie
  • Autonomie

    Wij betrekken leerlingen in hun onderwijs en de keuzes die daarin gemaakt moeten worden. Wij betrekken hen bij hun eigen vorderingen en ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn de keus voor techniek, zorg en welzijn, economie of groen, het behalen van de leerdoelen bij verschillende vakken en het bespreken van de ontwikkelingsperspectieven met de leerling tijdens het mentoruur.

  • Passend vervolg
  • Passend vervolg

    We streven ernaar dat onze leerlingen communicatief, sociaal en zelfstandig zijn en klaar zijn voor arbeid, vervolgonderwijs op het ROC of vervolgonderwijs in het regulier voortgezet onderwijs.